Blog

15. nap (2017. augusztus 13., vasárnap, hazaút)

Reggel fél 7 körül ébredtem, Viki már hamarabb. 7 óra után elszaladtunk a közeli Co-opba, enni- és innivalót venni a vonatútra.
8-kor reggeliztünk Elaine-nel és Mickkel, csináltunk közös fotót a ház előtt.
Elaine kikísért minket a vasútállomásra, nagyon kedves volt tőle. Kényelmesen utaztunk a St Pancrasig, 1 óra 20 perc volt az út, a 11.30-as vonattal indultunk tovább a Lutonra. Azt hittük, sok lesz az idő, de nagyon gyorsan eltelt, megcsodáltuk a pályaudvart kívülről is, belülről is, innen indulnak a nemzetközi vonatok Párizs, Brüsszel felé.
Olyan vonattal mentünk, ami helyből indult, így választhattunk kényelmesen helyet magunknak. 20 perc alatt a Luton Airport Parkway-en voltunk, onnan még egy tízperces út várt ránk a repülőtérig.
Nem sokat kellett várni és már fel is adhattuk a csomagokat, igaz, 45 percet kellett sorba állni, mert csak 6 check-in desk működött a sok Wizzair-es járatra. Nem sokkal később már a biztonsági ellenőrzésre is mehettünk, szerencsésen átestünk azon is. Már csak a tranzitban vettünk enni- és innivalót a repülőútra, hívták is az utasokat a budapesti járatra a 24-es kapuhoz.
Sorbaálltunk, rögtön mehettünk is le a géphez. Kis késéssel elindultunk haza!
Én aludtam egy kicsit, szóval frissen érkeztem Magyarországra. :) Nagyon szép simán tette le a gépet a pilóta!
Viki férje jött értünk, negyed 9-kor már Gyöngyösön voltunk.
Így telt el a két hét Angliában.
Mindenkinek köszönöm szépen, aki olvasott, remélem érdekesnek és élvezetesnek találtátok!
Good bye!

14. nap (2017. augusztus 12., szombat)

Ezt a bejegyzést már itthonról, Gyöngyösről írom.
Pénteken este elmentünk Vikivel és a csoporttársaimmal és búcsúitalra. Tele volt a város péntek este lévén, meg persze annak okán, hogy aznap kezdődött a Folk week.
10 óra után már otthon voltunk, mert mentünk kirándulni Maidstone-ba ma, megnézni a Leeds Castle-t. A kastély Kent megyében található, kb. 1 óra 20 perc alatt tettük meg az utat Broadstairsből az iskola kisbuszával, mert Peterrel, az idegenvezetővel voltunk összesen 15-en.
A kastély volt normann erőd, hat királyné személyes tulajdona, VIII. Henrik és felesége, Aragóniai Katalin palotája, Jakab korabeli vidéki ház, György korabeli nemesi kúria, a 20. században milliomosok elegáns lakhelye, végül napjainkban Anglia egyik leglátogatottabb épülete.
Maga a kastély a Len folyóból kiemelkedő szigeten áll, csodálatos látvány fogadott minket.
Végigmentünk a kastélyon, meglepődtünk, mert magyar nyelvű tájékoztató is a rendelkezésünkre állt, így szobáról szobára járva mindent megtudhattunk, amit szerettünk volna.
A kastély látogatása után a körülötte lévő hatalmas parkot csodálhattuk meg. A park területe több mint 200 hektár, található benne madárház, és egy labirintus is. Utóbbiba bementünk, de annyira eltévedtünk, hogy se a közepén található magas kiskastélyt nem találtuk meg, hanem a kijáratot sem. :) Hú, én kicsit pánikba is estem...de szerencsére a kijárat cca 3/4 óra járkálás után meglett! :)
Sétáltunk még, de vissza kellett mennünk 4-re a bejárathoz, ott volt a találkozó és akkor indultunk vissza Broadstairsbe.
Nagyon jól mentünk az autópályán, így negyed 6-ra már az iskolánál voltunk, fél 6-ra odaértünk a Pierremont Hallhoz, akkor kezdődött a Folk week felvonulása. Rengeteg ember volt az utcán, lementünk mi is a partra, ott volt egy nagy sátor kirakodóvásárral. Be is mentünk szétnézni, de mentünk haza vacsorázni és pakolni. Vacsora előtt lefényképeztük a házat, a szobákat, az utcát.
Nagy nehezen sikerült betömni mindent a bőröndbe, hátizsákokba, így másnap már "csak" haza kellett jönnünk. Kicsit izgultam, hogy jól terveztem-e meg mindent, de azért csak sikerült elaludni.

13. nap (2017. augusztus 11., péntek)

Elérkezett az utolsó tanítási nap is...hihetetlen.
Reggel csodaszép napsütésre ébredtünk, szerencsére egész nap kitartott a jó időjárás.
Az első óra megint Sue-val volt...utoljára sajnos. Nagyon klassz  társasjátékokat hozott be, amiket fel tudunk használni az órákon. Majd következett egy kis preposotions, de most már nem okozott nehézséget. Ami ezután jött, nem volt könnyű, Vikiék már csinálták ezt a feladatot: testrészekkel kapcsolatos idiómák voltak. Párosítanunk kellett 2 csoportban az idiómát a hozzá tartozó magyarázattal. Nem is volt olyan vészes, bár néha csak találgattunk Linara-val és Annával.
Sue-tól megkaptuk a tanúsítványt, elérkezett a szünet. Mentem a videofelvételre, használhattam a papíromat. Elsőre sikerült felvenni, nem bakiztam, nem makogtam. :) Aztán 2 részt csak megismételtetett velem a hölgy, de úgyis megvágják majd, nekem pedig elküldi a felvételt. Na, kíváncsi vagyok már előre! :)
A szünet maradék 10 percében beszélgettünk, majd következett az utolsó óránk az iskolában.
Dominic-kal volt, mint mindig mindegyik 2. óra. Először a compound word (összetett szavak) volt a téma, majd a binomiális (kéttagú) kifejezésekkel foglalkoztunk.  Kedvencem a 'slowly but surely': lassan, de biztosan. :)
Gyorsan eltelt az óra, a csoporttal megbeszéltük, hogy este találkozunk majd egy búcsúitalra.
Mi Vikivel elindultunk a városközpontba.
Első úticélunk egy kínai étterem volt, már kinéztük, hogy ott ebédelünk ma. Nagyon finom volt az étel, elegáns az étterem. Jól is laktunk, mondtam is Vikinek, hogy majd gurulok az öböl felé. :)
Ezután elmentünk megnézni a Dickens Museumot, nagyon érdekes volt, Dickens első kiadású könyveit is láthattuk.
Ma kezdődik a 'Folkweek', így elég sok a turista a városban, este már koncertek lesznek, holnaptól indul be igazán.
Megvettük a vonatjegyeket is elővételben. Hazajöttünk és én kidőltem. :)
Most majd vacsorázunk, fél 9-kor talákozunk a csajokkal. Holnap nem kell korán kelni, 10-kor indul a buszunk Maidstone-ba a Leeds Castel-höz.

Ja, tegnap este még sétáltunk egyet, épp apály volt, 100 méterrel beljebb volt a víz! Nem semmi volt a látvány!

12. nap (2017. augusztus 10., csütörtök)

Ma nagyon kipihenten ébredtem, hirtelen nem is tudtam, hol vagyok. :)
A szokásos, reggeli pirítósból álló reggeli után mentünk a suliba.
Természetesen Sue-val volt az első óránk ma is, mint minden nap.
Először a fonetikával foglalkoztunk, majd mesékkel. Párokban dolgoztunk, egy mesét kétféleképpen kaptunk meg, és logikailag kellett először kijavítani. Ezt így nem tudom elmagyarázni, mindenesetre nagyon jó volt, Annával (a másik magyar lány a csoportban) hibátlanul megcsináltuk.
Majd a javított szöveget hibásan kellett olvasni a másiknak, de megtanultuk, hogy javítsuk ki udvariasan egymást, egymás hibáit. Az óra végén Story cubes-zal játszottunk párban (sztorikockák), Anna nagyon jó kis történeteket mondott, én sem voltam rossz.
A szünet után Dominickel volt óránk, ez most annyira nem feküdt nekem, eufémizmus volt a téma, két csoportban dolgoztunk. Sokat magyarul sem tudtam, nem hogy angolul, pedig nem vagyok tájékozatlan, így kicsit rosszul éreztem magam a bőrömben, de hamar elmúlt.
Ebéd után Leevel megvolt az utolsó creative teaching óránk, szokás szerint hasznos volt, és persze nagyon szórakoztató. Egy feladat az amerikai és brit angol közti különbségekkel foglalkozott, az is jól ment nekem.
Gyerekdalok is szóba kerültek, mozgással kísérve, nagyon vicces volt.
Hihetetlen, hogy holnap már az utolsó tanítási nap lesz! Itt szinte tényleg olyan, mintha repülne az idő!
Imádom Angliát, imádom Broadstairs-t, ha tehetem, egyszer biztosan visszajövök ide!
Mára elköszönök, készülök a holnapi videófelvételre, meg le szeretnénk még sétálni egy kicsit a partra.
Holnap délután már nem lesz tanítás (egyébként sincs pénteken), délután a Dickens Museumba szeretnénk menni, és 1-2 apróságot még venni.
Szombaton megyünk a Leeds Castle-be, vasárnap délelőtt pedig már innen indulunk haza, a gépünk helyi idő szerint 14.50-kor száll fel, otthoni idő szerint 18.10-kor landolunk.
Good night everybody!

11. nap (2017. augusztus 9., szerda)

Reggel elég jónak tűnt az idő, de biztos, ami tuti alapon inkább farmert vettem fel, nem halásznadrágot. A nap folyamán kiderült, hogy jól tettem. :)
Az első órán szokás szerint Sue-val volt, az intonációval, hangsúlyokkal foglalkoztunk érdekes feladatokon keresztül. Majd egy kicsit nyelvtanoztunk, mindenki mumusa, a feltételes mondatok volt a téma, de szerintem könnyebb volt, mint Dominickel.
A Dominic-féle órán képeket néztünk (nyaralással kapcsolatos képeket), majd a végén kaptunk egy papírt, amin rajta volt 12 ember, életkorral, nemmel, foglalkozással. Süllyed a hajójuk, 1 mentőcsónak van, 10 km-re van egy sziget, de a tengerben sok az éhes cápa, egy embert pedig nem tudunk megmenteni. Ki lenne az? Ment a komoly érvelés, ilyenkor nagyon sokat beszélünk, sok új dolgot, kifejezést tanulunk egymástól is.
Ezután volt egy role play, itt is sokat kellett érvelni, de jól is szórakoztunk közben.
Dominic kijavította az esszénket, az enyémen rajta van, hogy Excellent (kiváló)! Nagyon örültem neki.
Az ebédszünetben a Mobility Passt intéztük, de az egyik hölgy megkérdezte, hogy pénteken csinálhatnak-e rólam egy videófelvételt marketing célból. Nem akartam nemet mondani. Megkaptam a kérdéseket, magamtól kell beszélni, még kérdezni sem fognak. :)
Ebéd után Dominickel volt creative teaching, most nagyon-nagyon jó volt!
Rajzos feladat volt (aki ismer, tudja, hogy nem igazán tudok rajzolni, hiába vagyok tanító). El kellett képzelnünk egy fát, azt lerajzolni. Közben Dom felrakott a terem falára 5 lapot. Ahogy kész lettünk a rajzokkal, kicserélte köztünk őket. Majd a felrakott papírok alapján jellemeztük a társunkat, akinek a rajza nálunk volt. pl. kicsi vagy nagy a fa, hol helyzekedik el a fa képen, magas-e, milyen a törzse, van-e körülötte/rajta valamilyen állat.
Az én jellemzésem nagyon igaz volt rám (Nicole jellemzett). Én meg pont Nicole-t jellemeztem, az is nagyon igaz volt rá, végig bólogatott, ahogy beszéltem.
Suli után jöttünk haza, én készültem, mit akarok majd mondani pénteken az interjún, pihentünk, vacsoráztunk, el is telt hamar az este.

10. nap (2017. augusztus 8., kedd)

Mára esőt jósolt az időjárás jelentés. Éreztük is a levegőben reggel, mert eléggé fülledtség volt, borult volt az ég. Mire beértünk az iskolába, el is kezdett esni az eső.
9-kor nem a megszokott terembe mentünk, hanem a Multimedia Language Centre-be. Nagyon klassz felszereltségű, könyvtár is van benne, számítógépek, illetve gyakorlásra alkalmas, falra szerelt tabletnek tűnő dolgok, amiken sokmindent lehet gyakorolni.
Végül szóban feleltünk, nem tesztet írtunk, majd mindenki azt csinált, amit akart, persze ebben a multimédiás laborban. Sue, a tanárnőnk elkezdett mindenkivel egyenként beszélgetni, velem kezdte. Megdicsért a tudásom, beszédem miatt, nagyon örültem neki. Illetve nagyon jó tanácsokat kaptam tőle, hogy tehetem még folyamatosabbá a beszédemet.
A második óra természetesen megint Dominickel volt, szókincsfejlesztés volt a napi téma. Hogyan tanítjuk, gyakoroltatjuk a szavakat. Egymástól is hasznos feladatokat tanultunk, Dominic is jó gyakorlatokat hozott.
Ebéd után Leevel volt Creative Teaching óránk, a kiejtéssel és hibajavítással foglalkoztunk, szintén nagyon hasznos feladatokat oldottunk meg párban, amik ráadásul játékosak is voltak. A kiejtés javítására nagyon jó ötletet kaptunk, biztos vagyok benne, hogy szeptembertől én is így fogom csinálni, de azt most nem árulom el.
4-kor vége volt a tanításnak, Vikivel és 2 csoporttársammal bementünk a városközpontba, vásárolgattunk kis szuveníreket már. :)
Nagyon gyorsan telik az idő, hihetetlen, hogy holnap már szerda, és vasárnap megyünk is haza. De addig még van idő, minden pillanatot kihasználunk. Most sajnos még 2 napra esőt jósolnak, most is esik, ahogy írom a blogot. Reméljük azért péntekre megjavul tényleg az idő, mert szombaton még kirándulunk Leeds Castle-be.
See you tomorrow. :)

9. nap (2017. augusztus 7., hétfő)

Ma nehezen indultunk el a suliba, tipikus hétfő reggel volt. :)
Az első órán Sue-val az informatikai eszközök használata volt a téma. Érdekes volt nagyon, hogy a kódolást itt beépítették a nemzeti tantervbe, ahogy nálunk Magyarországon is szeretnék.
Beszéltem a Bee-botról, bemutattam a használatát, tetszett nagyon mindenkinek, rajtam kívül senki nem ismerte. De más robotikai eszközt sem.
Majd különböző tantárgyakat írt fel a táblára Sue, el kellett mondani a véleményünket róluk, hasznosak, miért azok, nálunk van-e. Ilyen tantárgy volt pl. a lovaglás, főzés, meditáció-relaxáció, akrobatika.
Utána az elöljárószók és az ahhoz tartozó főnevek volt a téma, feladatot oldottunk meg párokban, holnap ebből tesztet is írunk. Látjátok, kedves gyerekek, mi is írunk dolgozatot. :)
A félórás szünet után Dominic-kel volt óránk, vele egy nagyon érdekes feladatot oldottunk meg, az egyik német csaj teljesen felhergelte magát rajta. :)
Majd utolsónak következett a mumusom, a feltételes mondatok...ahhoz képest nem is ment rosszul, sőt, meg is dicsért Dom. A házi feladat is a feltételes mondatokkal kapcsolatos.
Délután nem volt óránk, így 5-en elindultunk ebédelni. Nem messze itthonról a Cafe Grill Barban kötöttünk ki.
Ebéd után hazasiettünk, mert megterveztünk egy kisebb kirándulást a Kingsgate Bay-be és a mellette lévő Joss Baybe.
Busszal mentünk egy darabon, de utána még elég sokat kellett gyalogolni a Kingsgate Bay-hez, de minden egyes lépés megérte a fantasztikus látványt! A képek majd beszélnek helyettem, egyszerűen nem tudom szavakkal leírni a látványt!
Innen átgyalogoltunk a Joss Baybe, ez inkább a szörfözőknek való hely. Ezután indultunk vissza a buszhoz, kb. 2 km gyaloglás várt ránk. A buszra várni kellett vagy 20 percet, de nem szegte a kedvünket.
Hazaértünk, én elkezdtem írni a blogot, majd hívott Anyukám, aztán vacsoráztunk.
Most lassan befejezem mára, mert még van házim és tanulni is szeretnék a holnapi tesztre.
See you tomorrow. :)

8. nap (2017. augusztus 6., vasárnap)

Hihetetlen, hogy egy hete már itt vagyunk Angliában, Broadstairsben. Csak úgy repülnek a napok!
Ma később keltünk, mint szoktunk, megbeszéltük Elaine-nel, hogy 9-kor reggelizünk.
Reggeli után megírtuk a blogokat, majd 11.41-kor ment a buszunk Ramsgate-be. Open top busszal mentünk, azaz nincs teteje, olyan, mint egy városnéző busz.
Megérkeztünk Ramsgate-be, a kikötőnél (Royal Harbour) szálltunk le a buszról. Onnan bementünk egy kicsit a városközpontba, majd a part felé vettük az irányt. Végigmentünk a keleti mólón (East pier). Sokan horgásztak, mi végigsétáltunk a móló végéig, ahol egy étterem található (Royal HarbourBrasserie). Ez egy hajóhoz hasonlító étterem, bár. Úgy döntöttünk, hogy bemegyünk, legalább Viki iszik kávét. Meghívott engem is egy limonádéra. A kinti részre ültünk le, onnan látszódtak a doveri sziklák, a kompok, Európa partjainak körvonala. Fantasztikus élmény volt.
Ezután elindultunk valahol megebédelni. Igaz, kaptunk csomagolt ebédet, de mégiscsak más a meleg étel. Viki fish and chipset evett, én sajtburgert sült krumplival. Lementünk a part felé, ott ettük meg, kivételesen a sirályoknak sem tetszettünk.
Ezután lementünk a partra sétálni. Elaine mondta, hogy dagálykor végig lehet menni a parton Broadstairs-ig. Úgy gondoltuk, megyünk, ameddig kedvünk tartja, ha elfáradunk, buszra szállunk.
Végülis hazáig gyalog jöttünk! Csodálatos látványban volt részünk, minden öblöt megismertünk, megnéztünk (Dumpton Gap, Louisa Bay...). Nem tudom szavakkal kifejezni az érzéseket, amik hatalmukba kerítettek. A tenger színe változatos, állandóan változik. Sosem fogom ezt elfelejteni, az biztos. Elfáradtunk, kb. 4 km-t sétáltunk haza, de minden másodperc megérte. Majd a képek beszélnek helyettem. :)
Holnap csak délelőtt lesz iskola, délután valószínű a sziget északi részére megyünk majd, de még nem döntöttük el.
Most még házi feladatot csinálok (látjátok, kedves tanítványaim, nekem is van házi :) ), aztán lassan alvás.
See you tomorrow.
Bocsánat, az öblök nevét majd odaírom, ha pontosan fogom tudni. :)

7. nap (2017. augusztus 5., szombat)

Ez a nap a kirándulás jegyében telt. Még hétfőn feliratkoztunk és kifizettük a kirándulást Londonba.
8 órakor indultunk az iskolától, így kicsit korábban keltünk. Az út kb. 2 órás volt, én még aludtam is egy kicsit.
Viki megbeszélte egy évek óta Londonban élő gyerekkori barátnőjével, hogy a London Eye-nál találkozunk fél 10-kor.
Ahogy beértünk a városba, volt egy buszos városnéző túra, majd a Jubilee Bridge-nél állt meg a buszunk. Innen szabad program volt, ide kellett visszaérnünk este 6-ra. 2 éve Tündivel remegő lábakkal mentünk át ezen a hídon, de akkor nagy szél volt, és nagy volt a kilengés, most meg sem éreztem. :)
Sikerült találkoznunk Viki barátnőjével, Renivel és az ő anyukájával a London Eye-nál (hatalmas tömeg volt egyébként), velük töltöttük a egész napunkat.
Az első utunk a jegyvásárlás volt, nekem feltöltöttük az Oystert, Viki papír alapú travelcardot vett. Olyat választottunk, ami csak buszra kell, mert elsősorban én nem bírok lefelé menni a mozgólépcsőn a metróban, másrészt sokmindent lehetett látni a buszról.
Megvettük mindent, és mentünk a Tower Bridge-hez. Fantasztikus élményben volt részünk, láttuk a híd felvonását ás leeresztését magáról a hídról. (Tavaly a Potters Fileds Parkból néztük, most teljesen más volt az élmény.)
Átsétáltunk a hídon, elmentünk a városháza mellett. Azt hozzá kell tennem, hogy tipikus londoni időjárás volt: pulcsi le, pulcsi fel, eleredt az eső, esőkabát/esernyő fel, 5 perc múlva pulcsi le....és így tovább.
Ahogy sétáltunk a London Bridge felé, éhesek lettünk, így bementünk a Cottons Centre-be, ahol megebédeltünk. Nem tudom, a Jóisten-e vagy ki vezérelt oda minket, de kitört kint a vihar, de így mi védett helyen voltunk. Finom bagelt ettünk, beszélgettünk.
Innen elindultunk a London Bridge-hez, ott szálltunk fel buszra (23-as), ami elég jól közlekedik: Szent Pál katedrális, Trafalgar tér, Piccadilly, Oxford Circus, Oxford Street. Először leszálltunk a buszról a katedrálisnál, fényképeztünk, majd visszaszálltunk a 23-as buszra újfent, és elmentünk az Oxford Circus-ig. Sétáltunk egy kicsit a híres Oxford Streeten, bementünk a John Lewis áruházba, majd elindultunk visszafelé a Regent Streeten a Piccadilly Circus felé. Nagy tömeg volt, de egész jól bírtam. A Piccadilly Vikinek ugyanolyan csalódás volt, mint tavaly nekem: EZ AZ? De azért fényképeztünk egy kicsit. Sajnos épp a LED-es reklámfelület nem működik, felújítják, így arról lemaradt Viki, én tavaly láttam. Itt a Piccadilly-n bementünk egy nagy ajándékboltba, ott bevásároltunk. Itt már szorított az idő, így elindultunk gyalog a Trafalgar tér felé, végre le tudtam szemből fényképezni a Nelson emlékoszlopot. :)
Innen a Parlamenthez mentünk, közben útba esett a 10 Downing Street, a mindenkori miniszterelnök rezidenciája.
A Parlamentnél is megálltunk fényképezni, a híres óratorony, a Big Ben félig be van állványozva, ami kicsit rontott az összképen, de a hangulata megvolt, és a hangját is hallottuk.
Innen már elindultunk a buszhoz a Westminster hídtól a Jubilee híd felé Reniékkel, akik fantasztikus emberek, nagyon örülök, hogy megismerhettem őket, szuperül éreztem magam velük.
Elkísértek minket a buszig, ott fényképezkedtünk velük, kaptunk ajándékot is tőlük. :)
Hat óra előtt egy perccel már indultunk is hazafelé. Sajnos vagy nem sajnos, kevesen jelentkeztünk erre a kirándulásra, kb. a busz fele volt tele, ami 26 embert jelent.
Vikivel külön ültünk, hogy elférjenek a csomagok is.
Sikeresen bealudtam, Broadstairs előtt ébredtem fel. :) 8 órára itthon voltunk a családnál. Egész jó volt a vacsora, olyan, mint otthon a rizseshús. Csak a hús volt rágós egy kicsit. :)
Gyorsan letusoltunk, aztán irány az ágy! Hosszú nap volt, de minden perce fantasztikus!

6. nap (2017. augusztus 4., péntek)

Kicsit (nagyon) elmaradtam az írással, elnézést érte, de a péntek és szombat igencsak fárasztó volt.
Pénteken fél 1-ig voltak az órák, tudták, hogy mindenki kirándulni megy, így kicsit lazább volt a tanítás, de tanultunk rendesen.
Sue-val érdekes témát dolgoztunk fel: tuljadonképpen a gyereknvelésről volt szó, hogy mivel árt egy szülő a gyereknek, milyen szabályokat érdemes hozni. Érdekes volt nagyon, 2 csoportban dolgoztunk. Kicsit hamarabb lett vége ennek az órának, mert marketing célból lefényképeztek minket, persze előtte engedélyt kértek rá.
A szünet után megint Dominic-kel volt óránk, az első felét a kertben töltöttük. Érdekes kérdésekre kellett választ adnunk: pl. elmondani, mi Pitagorasz tétele :) Oké, magyarul tudom, el is magyarázom, na de angolul??? :) Az utolsó feladat már a teremben volt, párban dolgoztunk 'Two minute talks' volt a neve. Kaptunk egy-egy papírt, amin különböző témák voltak, egyet ki kellett választani, feltenni a kérdést a párunknak, akinek 2 perce volt válaszolni. Mindannyian azt hittük, sok lesz a 2 perc, de nem is volt elég.
Az órák után hazasiettünk Vikivel, majd az iskola átal szervezett kiránduláson vettünk részt Canterbury-ben.
40 perces buszút után értünk oda. Egy Wingham nevű falun is átmentünk a busszal, csodaszép régi házak vannak, egyet sikerült lefényképezni, 400 éves.
Peter, az idegenvezető elkísérte a csoportot a Westgate múzeumig, megmutatta, hogyan jutunk el a katedrálisig, majd ránk volt bízva, merre tovább. A csoporttársakkal indultunk el, az első hely, amit megnéztünk, és felmentünk, a Westgate Tower volt. Ez Canterbury hét középkori kapujának egyetlen kapuja. Nem írom le a történetét, mindenesetre érdekes, hogy börtönként működött. Nem túl magas maga a torony (az északiba lehet felmenni), de azért szép volt a kilátás.
Innen a Westgate Garden-be mentünk, ami a Sour folyó mentén van a torony mellett, csodaszép virágokkal.
Utunk a katedrális felé vitt, ahová természetesen be is mentünk. Persze itt is átépítés volt, így kívülről nem láthattuk teljes pompájában a katedrálist, de csodaszép volt így is.
Bent is gyönyörű, bár a magyar templomokhoz képest egyszerűbb, nincs annyi színes üveg. Körbementünk, megnéztünk mindent. Itt már szétvált a csoport, mindenki másfelé indult. Mi Vikivel sétáltunk a régi utcákon, amik tele vannak modern üzletekkel, érdekes volt a kontraszt.
Hamar elrepült az idő, 5 órakor már indultunk is hazafelé. Elfáradtunk egy kicsit. Itthon hideg vacsora várt, jó sem volt, kevés is volt, így még 8 óra körül lementünk a part felé enni. A sirályok itt is nagyon szemtelenek, egy szem sült krumpli miatt elkergettek. :)
Hazajöttünk, megterveztük a szombati napot, mert Londonba készültünk kirándulni.
A péntek csodaszép nap volt, tele élménnyel.

5. nap (2017. augusztus 3., csütörtök)

Reggel korábban ébredtem, mint a többi napon. Kicsit szelesnek tűnt az idő, de végre nem esett az eső.
3/4 9-kor elindultunk az iskolába, 9-re bőven oda is értünk.
Kicsit álmos volt mindenki. Sue, a tanárnőnk mondta, hogy ez természetes, minden diák sokkal fáradtabb, azért az agyunkat rendesen használjuk és kihasználjuk a kapacitását. :)
Kb. félóra kötetlen beszélgetés után  ellenőriztük a házit, egy pici hibám lett, illetve kiosztotta még Sue a fogalmazásokat. Az is jó lett, nagyon örültem neki!
Az óra további részére kaptunk egy cikket, ami arról szólt, hogy a szülők milyen büszkék a gyerekeik eredményére, posztolják Facebook-on, Instagramon a bizonyítványokat (a jókat). Megvitattuk, jó-e ez (arra jutottunk, hogy nem). A továbbiakban a tanításról szólt az óra: milyen jutalmazásokat használunk, hogyan motiválunk. Ezek a beszélgetések a nyelvi fejlesztés körébe tartoznak.
A szünet utáni óra Dominic-kel volt (mint mindig). Ma nagyon pörgős volt az óra. Két csoportra voltunk osztva az első feladatnál, de először egyénileg dolgoztunk. Mindkét csoport kapott egy képet, amiről 10 perc alatt fogalmazást kellett írni. A mi csoportunknak egy régi karosszék volt a képen. A fogalmazás írása után elolvastuk egymásét, majd az egész csoportnak el kellett mondani, mik voltak a hasonlóságok és különbségek a fogalmazásokban. Nagyon érdekes és tanulságos volt.
Ezután egy kicsit játszva tanultunk, különböző írásos feladatokat néztünk meg (csak az instrukciókat, de nagyon hasznos ötleteket kaptunk.) Mivel a csoportban ketten vagyunk, akik általános iskolában tanítunk, így külön gondot fordít mindhárom tanárunk arra, hogyan tudjuk ezeket a feladatok beépíteni a saját tanításunkba.
Az ebédszünetben elmentünk Vikivel a kedvenc Fish and Chips éttermünkbe, de most mindketten marhahúsos-hagymás pie-t (Beef and onions) ettünk. Megint nagyon finom volt, ez lett az egyik kedvencem itt.
Az utolsó két óránk Creative Teaching volt Lee-vel. Megint nagyon sok hasznos feladatot oldottunk meg, olyat is, amelyet más tantágyat tanító kollégák is tudnak használni.. Volt csoportmunka, páros munka egyéni munkaforma. Biztos tudom ezeket a feladatokat is adaptálni az óráimra.
Iskola után gyorsan bevásároltunk és hazajöttünk, mert este tűzijáték lesz 3/4 10-től. Előtte már 8-kor találkozunk a csoporttársaimmal és néhány ismerőssel, együtt fogjuk nézni majd. A tűzijátékról majd holnap teszek fel képeket, de most jöjjön néhány kép a csoportról és az iskoláról. Ha a képre rákattintotok, engem is lehet látni. Már aki akar :)

4. nap (2017. augusztus 2., szerda)

Update: aug.3. csütörtök reggel

Ígéretemhez híven pótolom a tegnap elmaradt bejegyzést.
Reggel felkeltünk, persze első dolgunk az időjárás ellenőrzése volt. :) Esőt jósoltak, de kellemes volt a hőmérséklet 8 óra körül, így én egy halásznadrág mellett döntöttem, hogy majd abban leszek az eső ellenére is. Kicsit megbántam, de erről majd később írok.
Reggeli után időben elindultunk, kb. 10 perc kényelmes sétára lakunk az iskolától.
A délelőtti első órán nyelvi fejlesztés volt megint, nagyon érdekes és hasznos feladatokat oldottunk meg, gyakoroltunk. A kiejtésen volt most a fő hangsúly, illetve a mondatokon.
Majd a szinonímákkal foglalkoztunk.
Általában párban vagy 2 csoportban dolgozunk, egyedül nagyon ritkán. Szuper így, mert a feladatok mellett a beszédet is gyakoroljuk.
Szünet után következett az óra Dominic-kel, vele most az angol kultúrának az oktatási részével foglalkoztunk, azaz a brit oktatási rendszerrel. Érdekes volt, bár már tavaly is, tavalyelőtt is tanultam róla, de még mindig volt új információ.
Ebédelni kimentünk egy közeli benzinkútra, ott van Subway, úgyhogy nagyon finom szendvicset vettünk, az iskolában ettük meg. Sajnos az ebédszünet vége felé elkezdett esni az eső, és ez így ment estig.
A délutáni órák alatt végig zápoeső volt, jó nagy széllel, nem az a tipikus angol eső volt. Hazafelé fáztunk, de nem akadályozott meg abban, hogy elmenjünk a Westwood Cross Shopping Centre-be. Én naiv azt hittem, hogy olyan, mint amilyennel már többször találkoztam Angliában. Tévedtem. Nem zárt, hanem olyan, mint egy kisváros, kintről nyílnak az üzletek.
Bementünk egy pár helyre, de leragadtunk a Primarkban, ott még sosem csalódtam. :)
Hazafelé hosszabb úton jött a busz (odafelé 15 perc volt, visszafelé 40 perc). Mire az utcába értünk eláltt az eső.
Rögtön vacsoráztunk (meglepően finomakat főz Elaine), majd letusoltunk, nagyon át voltunk fázva.
Volt házi feladat is, de megbírkóztam vele, remélem jó is lesz. :)

aug.2. kedd este
Elnézést kérek mindenkitől, a mai napról szóló bejegyzésemet holnap láthatjátok, kis technikai probléma adódott (lassú az internet), illetve még házit is kell csinálnom.

De ígérem, pótolok mindent holnap!

3.nap (2017. augusztus1., kedd)

Itt add meg az alcímet

Reggel egy kicsit elkéstünk a suliból (5 percet), mert ebédet mentünk vásárolni, csak rossz irányba indultunk el, így kicsit hosszabb lett az út.
Nem volt semmi probléma belőle, épp a fonetika volt porondon az órán, az ABC betűit kellett a megfelelő helyekre besorolni. Bevallom, meglepődtem, mert vannak olyan csoporttársaim, akik nem tudják az ABC-t! :o)
Ezután error correction volt, azaz hibajavítás. Megtanultuk, hogy az angol tanárok egy fogalmazásban milyen jelekkel jelzik a hibákat. Érdekes és tanulságos volt, főleg úgy, hogy utána 2 csoportban kellett egy fogalmazást javítanunk. Jól sikerült szerencsére ez a feladat is.
Gyorsan elment az idő, a szünetben jelentkeztünk a péntek délutáni kirándulásra Canterbury-be és a szombati egész napos londonira is.
Szünet után Dominic-kel volt óránk, language development, azaz nyelvi fejlesztés. Itt azért már nehezebb dolgunk volt, egy kétoldalas szövegben kellett a "nice" szót más melléknevekkel helyettesíteni úgy, hogy semmit ne használjunk kétszer. Sok új szót, kifejezést tanultam ma is.
Az ebédszünet egy és egy negyedórás, megettük a szendvicsünket, majd sétáltunk Vikivel egy kicsit.
A délutáni órákra a mi csoportunknak másik épületbe kellett menni a Creative Teaching órára. Maga az iskola vezetője, Lee Shutler a tanárunk! Fantasztikus feladatokat oldottunk meg, biztos vagyok benne, hogy fogom is használni, átalakítani őket az órákon.
Iskola után hazajöttünk, kicsit szusszantunk, majd elindultunk felfedezni Broadstairs egy másik öböljét. A Joss Bay-re szerettünk volna menni, de túl messzinek tűnt, és féltünk, hogy nem érünk haza vacsorára. Így csak a Stone Bayig mentünk, de így elkéstünk.
Csodaszép ez az öböl is, rengeteg képet készítettem. Épp elkezdődött a dagály, furcsa volt látni visszafelé jövet, hogy ott, ahol kövek voltak egy jó félórája, csak a vizet látni.
Ma estére nincs programunk, házi feladatunk viszont mindkettőnknek van, nekem fogalmazást kell írnom magamról. Túl nagy gondot azért nem okoz majd. :)
Eddig nagyon szerencsések vagyunk az időjárással, ma is szép idő volt, 23 fokos volt a levegő hőmérséklete. A nap nagyon erősen süt, lebarnulunk strandolás nélkül is. :) A szél szinte mindig fúj, de ez természetes egy tengerparti városban.
Holnap délutánra esőt jósolnak, így úgy döntöttünk Vikivel, hogy elmegyünk iskola után a Westwood Shopping Centre-be. Ott van Primark is, megint bevásárolok felsőkből.
Kitartást mindenkinek ebben az otthoni nagy hőségben!

2. nap (2017. július 31., hétfő)

Tegnap este eldőltem, mint a liszteszsák, olyan fáradt voltam. :)
Reggeli után fél 9-re kellett menni az iskolába, regisztráltunk, lefényképeztek minket a diákigazolványhoz. Volt egy rövid ismertető az iskoláról, majd ezután fájó búcsút vettünk Vikivel, mindenki ment a saját csoportjával. :)
Az egyik tanárnőnk, Sue körbevezetett az iskolán, majd felmentünk a 14-es terembe, ami a tantermünk lesz 2 hétig.
Bemutatkozós - ice-breaker játékokat játszottunk, hogy jobban megismerjük egymást. Hatan vagyunk a csoportban: 2 német, 2 spanyol lány, és ketten vagyunk magyarok egy Pesten tanító lánnyal, Annával.
Egy másik hölgy megmutatta a Media Centre-t, mit ne mondjak, fantasztikus!
Ezután félórás szünet volt, majd Dominic-kal volt óránk, vele is a nyelvi fejlesztés lesz a napi "menü". 12.30-kor vége lett a tanításnak, 3/4 2-ig ebédszünet volt.
Vikivel elmentünk ebédelni, ő természetesen megkóstolta a Fish and Chips-et, én marhahúsos-hagymás pie-t ettem. (Kép a Fotógalériában.)
Ezután visszamentünk az iskolába, ahonnan idegenvezetős-gyalogos városnézés volt. Sok olyan helyen voltunk, ahol tegnap is, de többet is megtudtunk mindenről.
4 óra után értünk haza, kicsit fáradtan, de elégedetten. :)
Most vacsoráztunk, de nekem máris programom van: welcome drink-re megyünk egy pub-ba a csoporttársakkal és tanárokkal.
Úgyhogy most be is fejezem, majd ha hazaértem, folytatom, de 8-ra vissza kell érnem a suliba.

Update (UK idő: 22.37): Hazaértem, a Yard of Ale nevű pubban voltunk. Hangulatos este volt, sokat nevettünk, beszélgettünk, a selfie-botommal még képet is csináltunk (Köszi Dóriék érte!)
Holnap már a komoly tanulás veszi kezdetét, még van egy cikk, amit el kell olvasnom, úgyhogy el is köszönök mára!
Good night, sweet dreams! :)

1. nap (2017. július 30., vasárnap)

Hát ez a nap is eljött! Harmadik angliai továbbképzésen vagyok az Erasmus+ jóvoltából.
Már a Liszt Ferenc Repülőtéren kellemes és kellemetlen dolgoban is volt részünk. A kellemetlen, hogy rengetegen voltak, a kellemes, hogy ott állt melletünk a spanyol férfi vízilabda válogatott. :)
Kis viszontagságok után (késve indult a repülő), megérkeztünk a Luton reptérre, ahol azzal kellett szembesülnünk, hogy bizony vonatok valami késelés miatt nem mennek a St Pancras állomásra. Szerencsénk volt Vikivel, mert egy magyar úriember (innen is 1000 köszönet neki!!!) a segítségünkre sietett, tulajdonképpen vele mentünk be busszal Londonba a Baker Streetre, onnan pedig a St Pancrasra. Pont el is értük a vonatunkat, amire előre megvettük a jegyünket. 1 óra után érkeztünk Broadstairsbe.Ez egy kisváros Thanet szigetén, Kent megyében, közel Canterburyhez. 5 perc sétára laknak szállásadóink, így hamar ideértünk hozzájuk (Elaine és Mick). Nagyon kedvesen fogadtak minket, azt hiszem a két hét alatt nagyon jól fogjuk magunkat érezni náluk.
Kis pihenő után lementünk a tengerpartra (Viking Bay ez a rész, ami közel van, az ablakomból rálátok), tettünk egy nagy sétát a tengerparton és a városban is. Hihetetlen, de kisgyerekek fürödnek a -nekünk- hideg vízben! Mi is belementünk persze, egy idő után megszoktuk, nem éreztük hidegnek.
Hazajöttünk, én elszórakoztam a wifivel, de szerencsére sikerült beállítani, így meg tudom most írni a bejegyzésemet. Vacsora után vagyunk, érdekes volt az étel, de laktató.
Holnap fél 9-re kell menni az iskolába, már nagyon várom, milyen tanárom, tanáraim lesznek.